DAG
AFTEN
NATT
a-å
Matt
Mark
Luk
Joh
APG
Rom
1 Kor
2 Kor
Gal
Ef
Fil
Kol
1 Tess
2 Tess
1 Tim
2 Tim
Tit
Filem
Heb
Jak
1 Pet
2 Pet
1 Joh
2 Joh
3 Joh
Jud
Åp
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
1Og jeg så Lammet åpne ett av seglene. Og jeg hørte en av de fire skapningene si med en røst lik torden: «Kom og se!»
#
Kom og se! – Ifølge Dr. J. Vernon McGee, forfatteren av "Thru the Bible", så vil det være riktigere å oversette "Kom og se!" med "Gå!" Det vil si, Jesus, som bryter seglene, gir ordre til hestene og deres ryttere å gjøre det som er bestemt for dem.
En ond og syndig verden som på dette tidspunktet stort sett har forkastet evangeliet, må nå høste fruktene av sitt valg. Ugudeligheten og frafallet fra den ene sanne Gud og hans Messias, er sannsynligvis svært omfattende i verden når det første seglet blir brutt.
And I saw when the Lamb opened one of the seals, and I heard, as it were the noise of thunder, one of the four beasts saying, Come and see.
2Og jeg så, og se! – en hvit hest. Og han som satt på den, hadde en bue; og det ble gitt ham en krone, og han dro ut med seier og for å seire.
#
Det er forskjellige oppfatninger av hva eller hvem den hvite hesten og dens rytter representerer.
1: Den representerer evangeliets seiersrike fremgang i verden gjennom århundrene. Vers
19:11 tas til inntekt for dette synet. Der beskrives Jesus ridende på en hvit hest "med mange kroner" på hodet. De tre andre hestene er av et helt annet slag. Med dem følger død og ødeleggelse.
2: Den representerer den syvende i rekken av antikristelige skikkelser: "fem er falt, en er nå, og den andre er ennå ikke kommet. Og når han kommer, skal han bli værende en kort tid."
17:10
3: Den representerer den siste Antikrist, den 8. i rekken, han som skal få verdensmakt i de siste tider. De fire hestene overlapper hverandre i endetiden. Antikrist vil fremstå som uhyre seiersrik i en fallen verden. Han vil av mange sees på som en frelser og en redningsmann. Han vil underlegge seg verden i et tempo ingen trodde var mulig. Dette er den mest utbredte oppfatningen blant de som mener at bortykkelsen av kristne, skjer
før det første seglet.
I Korona-epidemien ser man hvor lett unntakstilstander kan tre inn og politikere kan overstyre folkets individuell frihet, også i tradisjonelle demokratier. Plutselig kunne du i Norge bli straffet for å ha mer enn to gjester på besøk. I Austalia fikk du bot for å bevege deg utendørs "uten grunn".
Flere demokratier har i skrivende stund vedtatt tvangs-medisinering av alle sine borgere.
Hester er raske dyr. Det var ingen raskere måte å komme seg frem på når åpenbaringsboken ble skrevet. Endetidens politiske omveltninger vil komme fort når de først kommer.
Også andre vers i Johannes åpenbaring beskriver fenomenet Antikrist. I verdens øyne vil han være i en helt egen liga når det gjelder kløkt, lederskap og mental kapasitet. Men i hans fotspor følger det vold, sult, pest, død og ødeleggelse. Han rir en sikker undergang i møte, der han baner vei for de andre tre hestene som kommer rett etter ham.
En nyere teori er at buen representerer symbolet til pride-bevegelsens globale seiersgang, den seks-fargede regnbuen. Denne er blitt ett symbol for homofil "kjærlighet", stolhet og innføring av flere kjønn enn de to Gud har skapt. Dette er ting Gud avskyr, og som Bibelen advarer på det sterkeste mot: syndig begjær, stolhet og løgn. Ordet på grunnteksten for "bue", toxon, trenger ikke
bety våpen-bue. Det argumenteres også med at det ikke ble gitt noen piler, kun en bue.
And I saw, and behold a white horse: and he that sat on him had a bow; and a crown was given unto him: and he went forth conquering, and to conquer.
3Og da han hadde åpnet det andre seglet, hørte jeg den andre skapningen si: «Kom og se!»
And when he had opened the second seal, I heard the second beast say, Come and see.
4Og det kom fram en annen hest som var
flammende rød. Og han som satt på den, fikk makt til å ta freden bort fra jorden, så folk skulle slakte hverandre ned. Og det ble gitt ham et stort sverd.
#
Hatet og nedslaktningen skal foregå i et verdensomspennende omfang og med en intensitet som ikke kan forklares på en annen måte enn det som kan beskrives som "overnaturlig". Selv om psykiatrien nok vil finne en forklaring på det og gi fenomenet en diagnose, så er det helt andre mekanismer i spill enn de rent menneskelige.
And there went out another horse that was red: and power was given to him that sat thereon to take peace from the earth, and that they should kill one another: and there was given unto him a great sword.
5Og da han hadde åpnet det tredje seglet, hørte jeg den tredje skapningen si: «Kom og se!» Og jeg så, og se! – en svart hest. Og han som satt på den, hadde en skålvekt i sin hånd.
#
Skålvekten kan representere rasjonering, ifølge The Cambridge Bible for scools and collages.
And when he had opened the third seal, I heard the third beast say, Come and see. And I beheld, and lo a black horse; and he that sat on him had a pair of balances in his hand.
6Og jeg hørte noe som lignet en røst midt blant de fire skapningene, som sa: «En liter hvete for en denar, og tre liter bygg for en denar! Men se til at du ikke skader oljen og vinen.»
#
Det er en vanlig oppfatning blant bibelfortolkere at den svarte hesten med dens rytter representerer global inflasjon, dårlig råd og matmangel.
en denar – en myntenhet som tilsvarte en gjennomsnittlig dagslønn for en arbeider.
«Et mål hvete ble vanligvis regnet som det en mann trengte av mat for dagen, og en denar var dagarbeiderens lønn. Hele mannens fortjeneste ville gå med til mat for ham selv. Skulle han få noe til sin familie, måtte han ty til den simplere kornsorten bygg, men tre mål av denne var også svært lite til en hel familie, og prisen var meget høy.
Olje og vin var på denne tiden betraktet som noe vesentlig, men levestandarden var redusert til det aller nødvendigste. Selv om det ikke ble skadet, var det lite sannsynlig at vanlige mennesker fikk nyte så mye godt av det i hungerstider.»
ThoralfXGilbrant
And I heard a voice in the midst of the four beasts say, A measure of wheat for a penny, and three measures of barley for a penny; and see thou hurt not the oil and the wine.
7Og da han hadde åpnet det fjerde seglet, hørte jeg røsten til den fjerde skapningen si: «Kom og se!»
And when he had opened the fourth seal, I heard the voice of the fourth beast say, Come and see.
8Og jeg så, og se! – en gulblek hest. Og navnet til han som satt på den, var døden, og dødsriket fulgte med ham. Og det ble gitt dem makt over en fjerdedel av jorden, til å drepe med sverd og hungersnød og pest og ved jordens ville dyr.
#
Og det ble gitt dem makt over en fjerdedel av jorden – Enten det er en geografisk fjerdedel av jorden, eller det er en fjerdedel av menneskene hvor som helst på jorden, så er det et enormt antall mennesker. Den siste hesten har ikke noe symbol i form av bue eller sverd eller skålvekt. Hva massedøden skyldes, fortelles ikke, men mye av det kan godt være følgene av de andre hestenes inntreden i verden; derfor beskrivelsen dem istedenfor han, som blir brukt om de andre rytterne. En teori sier at de fire rytternes områder er 1/4 del av jorden for hver av dem.
..til å drepe .. ved jordens ville dyr – trenger ikke bare være skrubbsultne rovdyr. Fugler kan gi fugleinfluensa, flaggermus kan gi Sars og Ebola, rotter kan spre pest, også mygg kan spre virus.
And I looked, and behold a pale horse: and his name that sat on him was Death, and Hell followed with him. And power was given unto them over the fourth part of the earth, to kill with sword, and with hunger, and with death, and with the beasts of the earth.
9Og da han hadde åpnet det femte seglet, så jeg under alteret sjelene til dem som var slaktet på grunn av Guds ord og på grunn av sitt vitnesbyrd.
#
Disse martyrene har ofret seg selv for Guds skyld, ved ikke å fornekte sin tro eller sine kristne prinsipper. De sto for det Gud sto for og ble hatet for det.
And when he had opened the fifth seal, I saw under the altar the souls of them that were slain for the word of God, and for the testimony which they held:
10Og de ropte med høy røst og sa: «Herre, du hellige og sannferdige – hvor lenge skal du vente med å holde dom og hevne vårt blod på dem som bor på jorden?»
#
hvor lenge skal du vente med å holde dom og hevne vårt blod på dem som bor på jorden? – Tilsynelatende har ikke straffen over verden begynt ennå, selv om de fire hestene har gjort sin inntreden. Derfor har heller ikke bortrykkelsen skjedd ennå, ifølge endel fortolkere.
..hevne vårt blod på dem som bor på jorden – Som kristne er vi kalt til å be over våre fiender i
dette livet.
MattX5:43-44 Men det finnes en type mennesker som er bestemt for dommen, og som dessverre aldri viser seg som angrende syndere. Det er disse menneskene som martyrene ønsker at skal stå til rett for sine misgjerninger, disse som tar livet av rettferdige og gudfryktige mennesker fordi de selv er onde. "Salige er de som sulter og tørster etter rettferdighet", sa Jesus, "for de skal mettes."
MattX5:6
And they cried with a loud voice, saying, How long, O Lord, holy and true, dost thou not judge and avenge our blood on them that dwell on the earth?
11Og det ble gitt hver av dem en lang, hvit kappe.
#
Hvit som et tegn på uskyld og moralsk renhet.
Lang som et tegn på kongelig verdighet og seier.
Og det ble sagt til dem at de skulle holde seg i ro enda en liten stund, inntil tallet på deres medtjenere og brødre som skulle drepes slik som dem, var fullt.
#
På et tidspunkt blir begeret fullt hos Gud. Et tidspunkt hvor "nok er nok". Det var dette som skjedde ved syndefloden og ved Sodomas utslettelse; begeret var fullt hos Gud. Det er verdt å merke seg at begeret var fullt hos martyrene her, mens det ennå ikke var det hos Gud.
And white robes were given unto every one of them; and it was said unto them, that they should rest yet for a little season, until their fellowservants also and their brethren, that should be killed as they were, should be fulfilled.
12Og jeg så da han hadde åpnet det sjette seglet, og se! – det kom et stort jordskjelv, og solen ble svart som en sørgedrakt, og månen ble som blod.
#
et stort jordskjelv – et skjelv som ikke ligner noen ting menneskeheten før har sett.
solen ble svart som en sørgedrakt – Bokstavelig: "som en sekkestrie av hår". Dette var sorte dyrehår som blant annet ble brukt til sørgedrakter, slik som Johannes mente å sammenligne solen med her.
og månen ble som blod – Stummende mørke opplyst av en blodrød måne vil være et skremmende syn for jordens innbyggere. Disse fenomenene oppstår omtrent samtidig, og markerer starten på Guds straffedom over en fallen verden.
And I beheld when he had opened the sixth seal, and, lo, there was a great earthquake; and the sun became black as sackcloth of hair, and the moon became as blood;
13Og himmelens stjerner falt ned på jorden, slik et fikentre kaster ned sine umodne fiken når det ristes av en mektig vind.
#
Og himmelens stjerner falt ned på jorden – Fenomenet kan skyldes meteoritt-nedslag.
Det er forresten meget mulig at det er
her bortrykkelsen av Guds folk skal skje; at de fire hestene ikke representerer Guds straffedom over verden, men heller innledningen til "den store trengselen" som skal komme over jorden, med Guds straffedommer, og som Guds menighet skal skånes fra.
"Straks etter de dagers trengsel skal solen bli formørket, og månen skal ikke gi sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelrommets krefter skal rokkes. Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, og da skal alle folkeslagene på jorden jamre seg, og de skal se Menneskesønnen komme i skyene på himmelen med kraft og stor herlighet. Og han skal sende ut sine engler med veldig basunlyd, og de skal samle hans utvalgte fra de fire vindretninger, fra den ene enden av himmelen til den andre."
MattX24:30-31
"For Herren selv skal komme ned fra himmelen med et bydende rop; med overengels røst og med Guds basun. Og først skal de døde i Kristus stå opp – deretter skal vi som lever og er blitt igjen, rykkes opp i skyer sammen med dem, for å møte Herren oppe i luften. Og så skal vi for alltid være sammen med Herren. Trøst derfor hverandre med disse ord!»
1TessX4:16-18
And the stars of heaven fell unto the earth, even as a fig tree casteth her untimely figs, when she is shaken of a mighty wind.
14Og himmelen vek bort, som en bokrull når den rulles sammen; og hvert fjell og hver øy ble flyttet fra sitt sted.
#
Verset beskriver en dramatisk endring i selve atmosfæren, en enorm eksplosjon som ryster både himmel og jord.
And the heaven departed as a scroll when it is rolled together; and every mountain and island were moved out of their places.
15Og kongene på jorden, og stormennene, og de rike, og hærførerne, og de mektige, og hver slave og hver fri mann, gjemte seg i hulene og mellom berghamrene.
And the kings of the earth, and the great men, and the rich men, and the chief captains, and the mighty men, and every bondman, and every free man, hid themselves in the dens and in the rocks of the mountains;
16Og de sa til fjellene og berghamrene: «Fall over oss og skjul oss fra åsynet til ham som sitter på tronen, og fra Lammets vrede!
#
Like lite som et fjell har ører og berghamre vilje, vil deres bønner bli hørt. Det var for sent for de som druknet i syndefloden å vende om, samme med de som døde i Sodomas ildregn. Heller ikke for disse individene er det håp. For istedenfor å be Gud om nåde, så vil de være i fred for ham.
And said to the mountains and rocks, Fall on us, and hide us from the face of him that sitteth on the throne, and from the wrath of the Lamb:
17For den store dagen for hans vrede er kommet, og hvem kan da bli stående?»
#
For den store dagen for hans vrede er kommet – Altså er det først nå Guds vrede skal komme over verden. Det som har skjedd frem til nå, er trengsels-tid men ikke vredes-tid. Men nå har fenomenet bortrykkelsen av Guds menighet, tilsynelatende skjedd. På dette tidspunktet har de som er igjen på jorden, tilsynelatende forstått at det finnes en Gud, og at han nå er meget vred. De har også forstått at de kristne som de har vært med på å håne, forfølge eller utrydde, har en mektig frelser som også er meget vred. De har i det minste begynt å tenke i de baner.
For the great day of his wrath is come; and who shall be able to stand?