DAG
AFTEN
NATT
a-å
Matt
Mark
Luk
Joh
APG
Rom
1 Kor
2 Kor
Gal
Ef
Fil
Kol
1 Tess
2 Tess
1 Tim
2 Tim
Tit
Filem
Heb
Jak
1 Pet
2 Pet
1 Joh
2 Joh
3 Joh
Jud
Åp
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
1Skriv til engelen for menigheten i Efesos: Dette sier han som holder de sju stjernene i sin høyre hånd, og som går midt mellom de sju lysestakene av gull:
#
Jesus etterlater ingen tvil om hvem som er den suverent øverste instans over menighetene; ikke paven, ingen apostel, ingen biskop, men Jesus selv.
Unto the angel of the church of Ephesus write; These things saith he that holdeth the seven stars in his right hand, who walketh in the midst of the seven golden candlesticks;
2Jeg vet om dine gjerninger, ditt strev og din utholdenhet, og at du ikke kan tåle de onde. Du har prøvd dem som sier de er apostler, og ikke er det, og har funnet ut at de er løgnere.
#
ditt strev og din utholdenhet – aktive og passive kvaliteter, Gud har behag i begge deler.
at du ikke kan tåle de onde – Onde mennesker har ingenting i Guds menighet å gjøre. Samtidens menigheter var stort sett husmenigheter. Det er mye lettere å stenge ut mennesker som ikke hører hjemme i menigheten, i et husfelleskap eller mindre forsamlinger, enn i større menigheter.
I senere tid er det kirker og menigheter som har tillatt pride-flagget å henge i sine møtelokaler. "Mitt hus er et bønnens hus – men dere har gjort det til en røverhule." – sa Jesus.
LukX19:46 Da tåler man det onde.
Du har prøvd dem som sier de er apostler – Det ble i den første tiden lagt stor vekt på å prøve læren.
1TessX5:21[;]
1KorX14:29[;]
1JohX4:1
Den letteste måten å avsløre løgnere på, er ved å se på hva de sier og hva de gjør. Stemmer de de sier og gjør med Jesus og apostlenes lære? Hvis ikke må de avvises som falske apostler.
Moderne falske apostler er for eksempel slike som på biskop-nivå forkynner at likekjønnede forhold er tillatt av Gud. Også de som forkynner at det er frelse i dåpen alene, uten tro eller et gudsliv som virker, forkynner vranglære.
Katolske paver og biskoper på sin side har i hundrevis av år lært at prester ikke skal få gifte seg, og har mat-regler for visse dager som ligner de gammel-testamentlige i sin religiøse konstruksjon. Men
"Ånden sier med klare ord at i kommende tider skal noen falle fra troen og holde seg til forførende ånder og demoners lærdommer, ved hykleri av falske lærere, som er brennemerket i sin egen samvittighet.
Disse forbyr å gifte seg og påbyr å avholde seg fra mat, som Gud har skapt til å bli tatt imot med takk av dem som tror og kjenner sannheten."
1TimX4:1-3
Det ultimate "hykleri av falske lærere" er katolske prester som misbruker unge gutter i sin såkalte "ugifte hellige stand". (Og dem finnes det mange av -
Link)
I know thy works, and thy labour, and thy patience, and how thou canst not bear them which are evil: and thou hast tried them which say they are apostles, and are not, and hast found them liars:
3Du har holdt ut; du har tålmodighet. Du har hatt mye å bære for mitt navns skyld, og har ikke gått trett.
And hast borne, and hast patience, and for my name's sake hast laboured, and hast not fainted.
4Likevel har jeg noe imot deg, for du har forlatt din første kjærlighet.
#
Disse hadde nå vært kristne en stund. Det man skulle tro ville vært en modningsposess, var heller en frafallsprosess.
Mye var bra med denne menigheten, men det viktigste manglet: Kjærligheten. Tålmodighet og arbeidslyst er ikke nok, det kan aldri erstatte kjærligheten i det personlige forholdet som kristne er ment å ha til Jesus og hverandre. Den kjærligheten Gud vil ha, er fri for formaliteter og religiøse finesser: Den får kristne til å tilbe og takke Gud tidlig og sent på eget initiativ, og til hjelpe andre uten å forvente noe igjen.
Nevertheless I have somewhat against thee, because thou hast left thy first love.
5Husk derfor hva du er falt fra. Vend om og gjør de første gjerningene! Hvis ikke vil jeg komme brått over deg og flytte lysestaken din bort fra sitt sted, hvis du ikke omvender deg.
#
gjør de første gjerningene! – Ikke føl den første kjærligheten, men gjør de første gjerningene. Det står ikke hva de første gjerningene var. Det kan for eksempel være at frimodigheten deres og ønsket om å nå folk med evangeliet, var større før. Eller det kan være at det å gjøre godt mot andre, før var lystbetont, fordi det var av kjærlighet. At selv om det fremdeles forekom gode gjerninger, så var blitt et ork, siden den første kjærligheten var borte. Derfor var det også blitt mye mindre av det.
..flytter lysestaken din bort fra sitt sted – hvis du ikke omvender deg – Frafallet var ikke komplett, og Jesu ord til menigheten er en klar og alvorlig advarsel: selve menigheten kan forsvinne fra området. Han sier det som det er, uten å pakke det inn. Han belyser ikke bare problemet, men kommer også med løsningen, som er en holdningsendring i hjertet og i praksis.
Remember therefore from whence thou art fallen, and repent, and do the first works; or else I will come unto thee quickly, and will remove thy candlestick out of his place, except thou repent.
6Men dette skal du ha ros for, at du hater nikolaittenes gjerninger, som jeg også hater.
#
Nikolaittene var en tidlig, gnostisk preget sekt. Tilhengerne av gnostiske retninger og religioner mente å ha en innsikt i verdens og menneskenes natur som ikke andre hadde.
At menigheten i Efesos hatet deres gjerninger, blir fremhevet som et håpefullt trekk.
Menigheten i Pergamon tolererte dem.
2:15
Det er mulig at bileamittene som nevnes i
2:14, var en variant av samme sekt. De hevdet at man kunne leve et løssluppent liv og likevel bevare sin ånd ren for Gud. Efeserne elsket fremdeles Gud så mye at de hatet det han hatet, og som nikolaittene tillot og praktiserte.
Xm.fl.
But this thou hast, that thou hatest the deeds of the Nicolaitans, which I also hate.
7Den som har øre, la ham høre hva Ånden sier til menighetene: Den som seirer vil jeg gi å spise av livets tre, som er midt i Guds Paradis!
#
Den som har øre – en oppfordring til å lytte, og en understrekning av det personlige ansvaret om å ta det til seg.
la ham høre hva Ånden sier til menighetene – At "menighetene" står i flertall, betyr at budskapet ikke bare er til denne, men til alle menighetene, helt frem til vår egen samtid; for prinsippet gjelder alle de syv menighetene.
Den som seirer – som holder seg til Jesus livet ut.
vil jeg gi å spise av livets tre – den som vil smake må vente og se.
He that hath an ear, let him hear what the Spirit saith unto the churches; To him that overcometh will I give to eat of the tree of life, which is in the midst of the paradise of God.
8Og skriv til engelen for menigheten i Smyrna: Dette sier den første og den siste, han som var død og er levende:
#
Smyrna betyr myrra. Myrra hadde en søtlig lukt og ble brukt som parfyme og til salving av døde kropper. Smyrna var en vakker by som var kjent for sin vitenskap og for sin effektive behandling av forskjellige slags sykdom og plager.
han som var død og er blitt levende – død med sin jordiske kropp og gjenoppstått. Selv er han evig som Gud, uten begynnelse og uten slutt.
And unto the angel of the church in Smyrna write; These things saith the first and the last, which was dead, and is alive;
9Jeg vet om dine gjerninger, din trengsel og din fattigdom – men du er rik. Og jeg vet om spotten fra dem som sier de er jøder, og ikke er det, men er Satans synagoge.
#
Jeg vet om .. din trengsel og din fattigdom – Et av mange skriftsteder som går imot herlighetsteologien, som handler om at jordisk rikdom er et tegn på Guds velsignelse, og noe du nærmes kan gjøre krav på "i tro". Denne vranglæren blir ofte promotert av styrtrike forkynnere, som har tjent seg rike på kollekt og på bøker. Disse innbiller andre kristne at de sitter med oppskriften til å oppleve himmelen på jorden og gull og grønne skoger med en helse som alltid er tipp-topp.
dem som sier de er jøder, og ikke er det – det spiller ingen rolle hva man definerer seg selv som. Det er Gud som skal definerer oss, ikke vi selv. Sanne jøder spotter ikke Guds Sønn, og heller ikke hans folk. De som spotter Guds folk, sies her, tilhører Satan. Dette er ikke første gangen disse individene får denne tvilsomme statusen, for Jesus sa tidligere til samme slaget: "Dere har djevelen til far, og vil gjøre som deres far ønsker. Han har vært en morder fra begynnelsen av og står ikke i sannheten, for det er ingen sannhet i ham."
JohX8:44
I know thy works, and tribulation, and poverty, (but thou art rich) and I know the blasphemy of them which say they are Jews, and are not, but are the synagogue of Satan.
10Frykt ikke for det du skal lide! Se, djevelen skal kaste noen av dere i fengsel, for at dere skal bli satt på prøve, og dere skal ha trengsel i ti dager. Vær du trofast inntil døden, og jeg vil gi deg livets krone.
#
I Smyrna forekom det en kultisk tilbedelse av den romerske keiseren. 50 år etter at Johannes var død, ble Polykarp, som da var menighetens pastor, brent levende i en alder av 86 år, fordi han nektet å tilbe Cæsar.
Fear none of those things which thou shalt suffer: behold, the devil shall cast some of you into prison, that ye may be tried; and ye shall have tribulation ten days: be thou faithful unto death, and I will give thee a crown of life.
11Den som har øre, la ham høre hva Ånden sier til menighetene: Den som seirer, skal ikke rammes av den annen død.
#
Den som har øre – en oppfordring til å lytte, og en understrekning av det personlige ansvaret om å ta det til seg.
Den som seirer – som holder seg til Jesus livet ut.
skal ikke rammes av den annen død – skal aldri i evighet gå fortapt.
He that hath an ear, let him hear what the Spirit saith unto the churches; He that overcometh shall not be hurt of the second death.
12Og skriv til engelen for menigheten i Pergamon: Dette sier han som har det tveeggede skarpe sverdet:
#
Pergamon – Ordet betyr festning. Byen var kjent for sine mange templer og for sin avgudsdyrkelse. De bygde blant annet et tempel der år 29 f.Kr. som ble innvidd for tilbedelse av keiser Augustus, som de ga guddommelig status.
For øvrig var de senter for kultisk tilbedelse av gudinnen Athene, legedommens gud Asklepios, vinens gud Dionysius, og den mer kjente avguden Zevs, som er den høyeste og mektigste guden i gresk mytologi.
han som har det tveeggede skarpe sverdet – "For Guds ord er levende og virksomt og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom helt til det kløver sjel og ånd, ledd og marg, og dømmer hjertets tanker og råd."
HebX4:12
And to the angel of the church in Pergamos write; These things saith he which hath the sharp sword with two edges;
13Jeg vet om dine gjerninger og hvor du bor, der hvor Satan har sin trone. Og du holder fast ved mitt navn og har ikke fornektet min tro – heller ikke i de dager da Antipas var mitt trofaste vitne, han som ble slått i hjel hos dere, der hvor Satan bor.
#
heller ikke i de dager – sikter til en tid med ytre press og forfølgelse for de kristne i Pergamon.
har ikke fornektet min tro – Det vil si, ikke bare hvem Jesus var, men også hva han lærte om Gud og Guds rike; den troen som han anerkjenner. Mange i dag som sier de tror på Jesus, står for helt andre ting enn det han lærte. BS-2011, som har et annet kildematriale, sier: "du har ikke fornektet troen på meg.
mitt trofaste vitne – KJV: "my faithful martyr." Fordi så mange trofaste vitner av Jesus ble avlivet, så fikk ordet sin nye definisjon. Men opprinnelig betyr martyr vitne, som er slik de første som leste åpenbaringsbrevet, ville forstått det.
Antipas – sannsynligvis menighetens pastor. Tradisjonen sier at han ble levende stekt inni en bronse-konstruksjon formet som en okse. Dette var et torturinstrument hvor man varmet opp bronse-konstruksjonen, slik at den som var stengt inne ble levende stekt.
I know thy works, and where thou dwellest, even where Satan's seat is: and thou holdest fast my name, and hast not denied my faith, even in those days wherein Antipas was my faithful martyr, who was slain among you, where Satan dwelleth.
14Men jeg har noen få ting imot deg; for du har noen der som holder fast ved Bileams lære, han som lærte Balak å legge felle for Israels barn, så de spiste avgudsoffer og drev hor.
#
Avgudsofring er lite utbredt nå i den vestlige verden, mens hor – løse seksuelle forbindelser utenfor ekteskapet, og homofili – er allment akseptert, også blant mange som regner seg som kristne. Menigheten får streng beskjed av Jesus om at de ikke skal akseptere disse menneskene eller deres lære i menigheten.
Henvisningen til GT gjelder
4MosXkapX25. (Ekstern)
But I have a few things against thee, because thou hast there them that hold the doctrine of Balaam, who taught Balac to cast a stumblingblock before the children of Israel, to eat things sacrificed unto idols, and to commit fornication.
15Slik har du også noen som holder seg til nikolaittenes lære, som jeg hater.
#
Nikolaittene kan ha lært at evangeliets frihet plasserte dem over enhver morallov; at det ga dem anledning til å synde fritt. Ifølge Ireneus, en av oldtidens betydeligste teologer, så var Nikolaus en frafallen kristen menighetstjener – han som er nevnt ved navn i
APGX6:5-6. Han kan ha vært en frafallen i praksis som hadde beholdt tittelen Kristen, og som innbilte andre at de kunne være begge deler på en gang. En annen teori er at nikolaittene brukte hans navn til å sjule seg bak; at de brukte han som en falsk legitimasjon.
So hast thou also them that hold the doctrine of the Nicolaitans, which thing I hate.
16Omvend deg! Hvis ikke kommer jeg brått over deg og vil kjempe mot dem med sverdet i min munn.
#
Når man blir nedkjempet av dette sverdet, som representerer Guds ord, så blir man kanskje dømt til fortapelsen for evig og alltid. Det Jesus sier, slik er det og slik blir det. Herfra kommer det ingen tomme trusler.
Repent; or else I will come unto thee quickly, and will fight against them with the sword of my mouth.
17Den som har øre, la ham høre hva Ånden sier til menighetene: Den som seirer, ham vil jeg gi av den skjulte manna. Og jeg vil gi ham en hvit stein, og på steinen er det skrevet et nytt navn som ingen kjenner uten den som får det.
#
Den som har øre – en oppfordring til å lytte, og en understrekning av det personlige ansvaret om å ta det til seg.
Den som seirer – som holder seg til Jesus livet ut.
den skjulte manna .. en hvit stein med et hemmelig navn – et livgivende og dypt personlig forhold "skrevet i stein" som ingen andre kan se, men som eksisterer mellom Jesus og den seirende, den som holder seg til ham i gode og onde dager, livet ut.
He that hath an ear, let him hear what the Spirit saith unto the churches; To him that overcometh will I give to eat of the hidden manna, and will give him a white stone, and in the stone a new name written, which no man knoweth saving he that receiveth it.
18Og skriv til engelen for menigheten i Tyatira: Dette sier Guds Sønn, han som har øyne lik flammende ild og føtter lik skinnende kobber:
And unto the angel of the church in Thyatira write; These things saith the Son of God, who hath his eyes like unto a flame of fire, and his feet are like fine brass;
19Jeg vet om dine gjerninger og din nestekjærlighet og din tjeneste og din tro og din tålmodighet – og dine siste gjerninger overgår dine første.
#
dine siste gjerninger overgår dine første – både i kvalitet og i mengde. Her var mye på stell, men ikke alt.
I know thy works, and charity, and service, and faith, and thy patience, and thy works; and the last to be more than the first.
20Men jeg har noen få ting imot deg: for du tillater kvinnen Jesabel, som kaller seg selv profetinne, at hun lærer og forfører mine tjenere å drive hor og spise avgudsoffer.
#
For du tillater kvinnen Jesabel – Ikke at de trofaste kristne der likte henne, men at de tolererte henne. For dette får de kritikk av den gode hyrden, han som alltid er opptatt av å vokte sine får.
JohXKap.X10
Jesabel måtte ha betydelige talegaver og være en særdeles god forførerske for å forføre hans tjenere til å drive hor og involvere seg med avgudsofring. Ved å gi henne profetisk status, forvekslet de hennes lære med Guds ord. Til syvende og sist handler det kanskje om at hun fikk dem til å tro at forbudte ting var greit, som de innerst inne
selv hadde lyst til.
Notwithstanding I have a few things against thee, because thou sufferest that woman Jezebel, which calleth herself a prophetess, to teach and to seduce my servants to commit fornication, and to eat things sacrificed unto idols.
21Jeg ga henne tid til å omvende seg fra sitt horeliv, men hun vendte ikke om.
#
Det å få tid til å omvende seg, betyr ikke at hun fikk tid på å bestemme seg, men til å endre seg. Jesabel ville ikke endre seg. Hvor lang tid hun fikk, sies det ikke noe om. Sannsynligvis ikke så lang tid fra hun ble konfrontert, ettersom menigheten får kritikk for at de ikke selv har utvist henne.
And I gave her space to repent of her fornication; and she repented not.
22Se, jeg kaster henne på sykeseng, og de som begår ekteskapsbrudd med henne kaster jeg ut i stor trengsel, hvis de ikke omvender seg fra sine gjerninger.
Behold, I will cast her into a bed, and them that commit adultery with her into great tribulation, except they repent of their deeds.
23Og jeg vil drepe hennes barn med død.
#
KJV Original: "And I will kill her children with death." Uttrykket er en understreking at de så visst skal dø, gjerne med en voldsom død. Det kan også henspille på "den annen død", som er fortapelsen.
Hennes barn – dersom det var hennes egne barn som skulle dø, så var det for å straffe henne med å ta fra henne alt som var verdifullt; ikke bare førligheten, men også hennes eget avkom.
Men "hennes barn" kan også ha være andre som drev på slik hun drev på, at de var hennes disipler. Det vil si at de
forførte andre – ikke at de
ble forført, slik "de som begikk ekteskapsbrudd med henne" ble det.
ÅpX21:8
Og alle menighetene skal kjenne at jeg er han som gransker nyrer og hjerter, og jeg vil gi hver av dere igjen etter deres gjerninger.
And I will kill her children with death; and all the churches shall know that I am he which searcheth the reins and hearts: and I will give unto every one of you according to your works.
24Men til dere andre i Tyatira, alle som ikke følger denne læren, og som ikke har kjent Satans dybder, som de kaller det: Jeg legger ikke noen ny byrde på dere.
#
som ikke .. har kjent Satans dybder – kan ha vært en lære som gikk på at man kunne utforske "satans dybder" med sin kropp, ved forbudt nytelse, uten at det hadde noen konsekvenser for sjelen. Kanskje det var pakket inn i "for å få en dypere kjennskap til Guds nåde" eller lignende, ettersom hun ga seg ut for å være profet.
But unto you I say, and unto the rest in Thyatira, as many as have not this doctrine, and which have not known the depths of Satan, as they speak; I will put upon you none other burden.
25Hold bare fast på det dere har, inntil jeg kommer.
#
Hold bare fast på det dere har – på de tingene som er beskrevet i vers 19: "dine gjerninger, din kjærlighet, din tjeneste, din tro og din tålmodighet."
But that which ye have already hold fast till I come.
26Den som seirer, og som holder seg til mine gjerninger inntil enden, ham vil jeg gi makt over folkeslagene.
#
Den som seirer – som holder seg til Jesus livet ut.
som holder seg til mine gjerninger – som holder seg til Jesus i
praksis, og ikke bare i teorien; som ikke bare er kristne i navnet.
ham vil jeg gi makt over folkeslagene – Det vil si, i tusenårs-riket.
20:1-6
And he that overcometh, and keepeth my works unto the end, to him will I give power over the nations:
27Og han skal herske over dem med jernstav, og som leirkar skal de bli knust – slik også jeg har fått av min Far.
#
..skal herske over – Den engelske sekvensen "shall rule" i verset, betyr ifølge grunnteksten "å være hyrde for". Men her er hyrdestaven byttet ut med en jernstav. De sorte fårene har ingen plass i 1000-års riket.
Jernstav .. knust som leirkar – Det er ingen sympati eller tålmodighet med dem som gjør ondt eller opponerer i 1000-års riket.
..slik også jeg har fått av min Far – Den samme myndigheten som Jesus har over folkeslagene, skal disse som beskrives her få. Tiden når makten skal bli gitt dem, kan være i tusenårs-riket, som er et kommende Messiansk jordisk kongerike som skal vare i tusen år.
20:1ff
And he shall rule them with a rod of iron; as the vessels of a potter shall they be broken to shivers: even as I received of my Father.
28Og jeg vil gi ham morgenstjernen.
#
Et annet sted sier han: "Jeg, Jesus .. er den klare morgenstjerne."
22:16
Formuleringen i verset kan bety et helt spesielt og nært forhold til Jesus selv.
And I will give him the morning star.
29Den som har øre, la ham høre hva Ånden sier til menighetene!
#
En oppfordring til å lytte, og en understrekning av det personlige ansvaret om å ta det til seg.
He that hath an ear, let him hear what the Spirit saith unto the churches.